Monday, February 20, 2012

sharing is caring

tahukah korang kalau perut sebu lain macam, sakit semacam memulas teruk-teruk or selalu sembelit tapi tetiba sembelit lagi cam nohorom, itu most likely ada ketumbuhan dalam usus?

ye rakan-rakan sekalian (buat tone suara MLM, ehem)

kadang-kadang kita selalu kan, or senang cerita ada la hari yang akan kita sakit perut. mungkin salah makan or ada gastrik or angin. itu perkara biasa kan. especially untuk perempuan lah. jarang sikit (bagi pendapat akula) yang lelaki dok mengadu gastrik ke angin ke. jarang ok, ada tu ada tapi jarang singgah ke telinga aku. bukan telinga doktor, harap maklong.

makanya, kalau ada la simptom-simptom macam dulu korang senang buang air besar, sekarang macam tak lawas eventhough dah makan ubat still susah; kentut berbau lain macam (tapi kalau makan petai, kentut bau petai tapi tak mengaku diri sendiri kentut itu memang nahas) ; sakit perut memulas yang sampai pucat-pucat keluar peluh dingin; bila berak najis ada darah.

ini semua simptom mak aku la before dia didiagnosed dengan colon cancer.

see? sangka ke tak sangka?

kita sangka benda tu perkara biasa sebab tak mengganggu hidup, tapi sebenarnya kat dalam tu dah merebak-rebak dekak usus. kalau pergi ke klinik, doktor mesti akan prescribed ubat angin yang kaler putih tu (liquid; contoh daviscon), ubat gastrik and ubat radang usus. these are all the meds yang mak aku dapat dariiiiiiiiiiiiiiiiii dulu lagi.

see lagi?

very dangerous.


if ada salah satu simptom or memang asal nak berak je ada problem, asal nak berak je ada problem, silalah cepat-cepat pergi buat colonoscopy (eh betoi ke eje) yang masuk camera dari mulut & lubang ass. if ada terjumpa apa-apa yang abdnormal di usus besar/kecil, insyaAllah treatable.

sekarang teknologi perubatan dah maju, kalau operation buang usus yang defected pun dah tak effect sangat pada body which means, parut tu kecil & tempoh recovery adalah sangat amazing. hari ke dua dah boleh jalan. okla tu kan?

cumanya, nak baik ni memang sufferlah. tiada benda senang kat dunia ni nak capai, mesti ada pahit-pahit dulu, terseksa dulu baru senang di kemudian hari.kan? so, ada cancer yang tak perlu kimoterapi, mungkin ada yang kena radioterapi je. macam mak, dia kena kimoterapi & radioterapi. tak apalah, kita tawakal & redha, asalkan kita berusaha. Allah pun nak kita berusaha, takan la nak duduk melepek je. tak best a gitu.

SOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO...

siapa-siapa ada mak or nenek or makcik or kawan or kakak ke abang ke eh sesapa la kenalan ke yang mengadu susah berak ke apa, silalah buat pemeriksaan secepat mungkin. secepat mungkin ye.

colon cancer ni suka serang orang warga emas.





kalau sayang family, be aware. you could make a difference. insyaAllah.





till jumpa lagi.




paulina bracho (tetibe fefeeling)

No comments: