Saturday, May 12, 2012

Alasan banyak sangat?

Assalamualaikum

Bila bersawang blog, tapi hari hari ralit baca blog orang lain, pandai pulak nak menjeles tanpa alasan. Padehal kalau ikutkan aku la manusia yang paling banyak alasan. 
Yes, I am full with alasans sampai aku sendiri kadang-kadang rasa "eh, i should stop."
Banyak kali dengar motivasi especially Dr Muhaya. Siapa dengar ikim.fm dia tahu *ehem ehem*
Motivasi especially part-part orang yang banyak alasan. Kau hingat aku tak terasa ke? Terasa mak noks. Sangat. Apa je yang aku tak beralasan sekarang ni. 

Paling famous, sambung belajar tapi guna alasan I am taking care of mother now. 
Kalau dulu, 6 months ago boleh diterima sebab HUKM was like my second home. Tidur di wad seminggu direct siap ada akak pekerja Indon tu dah tau favorite lauk tapauku. Awww, sweet sangat baru seminggu belum sebulan, eh. Ulang-alik hospital itu adalah normal. Parking di tepi stadium pun normal walaupun ramai tanya, kenapa parking jauh sangat? Jawapan - exercise. 

Back to the first point, alasan. Aku tau alasan tu kukuh dan separa tak kukuh juga. 
Kukuh sebab ikut hati dan perasaan aku, aku tak mampu nak biarkan mak drive ke pekan, drive ke pasar, pergi pasar, berjumpa dengan too many people yada yada. Senang cerita, aku tak mampu nak lepaskan mak aku kembali berdikari sama macam lepas arwah bapak meninggal. 
No. No. No.
Selagi aku ada kat rumah ini, tanggungjawab aku memang akan make sure, condition mak tip top. Walaupun dia kata, "mak ingat nak try try la bawak kereta balik".
Eh.
Aku terus bangkang. Haha. I know it is a good sign for her, untuk buat benda yang dia selalu buat before di-dignosed. But, bagi aku tak payah.All her chores yang dia buat dulu, aku dah take over sekarang. Alhamdulillah. 
Kukuh tak? KUKUH kan?

Kalau separa kukuh pulak, mak aku selalu bising aku online 24/7 in front of laptop tapi tiada hasil. Hasil bagi mak adalah, I read at least 2-3 articles/journals/theses a day. A DAY YALLSS. Aku dulu duduk kat shah alam pun, satu article pun berjanggut. Adaaaaa je kerja bukan-bukan nak dibuat. See, aku beralasan like that. 
Senang cerita, mak wants me to continue kerja yang tertangguh. I do want to, BADLY. Berdoa kat Allah hari-hari mohon rezeki murah nak habiskan pengajian yang tertangguh. 
Ye, berdoa mesti bersungguh, tapi ikhtiar, usahanye kemana?
Tapi, slowly aku dah cuba stop beralasan. Kalau alasan tu jatuh kategori tak kukuh/separa kukuh, aku memang tak ada alasan dah la. Memang aku buat kerja tu sungguh-sungguh (sangat)
Sekarang kat rumah, ada list. What-to-do. At least 6 things need to be done, a day. A day. Payah woi (alasan, sangat) tapi gagah juga buat. 
Doakan aku keluar dari kepompong beralasan ini. Penat sangat otak pikir alasan tapi tak pernah nak critical pasal articles/journals. BAHAHAHA. not funny. 

Besar harapan nak setelkan pengajian ni (cewah). Doakan :) 

No comments: