Monday, May 28, 2012

Mak oh mak

Semalam tengok nona kat tv3. Cerita pasal wanita berblogging and at the same time, can earn money juga. 


So, dia tanya lah macam-macam soalan. 


Mak : Blog ni, kerjanya menjual aje ke?
Mak : Mak rasa budak yang jual tudung tu pasti anak orang berada (tetiba)
Mak : Shima ada blog?
Mak : Buat la blog, kot-kot dapat duit macam diaorang. 


Kalah inspektor polis punya tanya. Banyak lagi dia tanya, tapi tak ingat sangat. 


Sebagai anak yang jujur separa, aku cakap la aku takde blog (diiringi bunyi panah petir) tapi I used to have one back in 2000 until 2004/05 gitu. But those were the days yang aku memang online kerjanya, update blog. Tapi dulu takde nuffnang. Ke aku yang tak tau? Haha. 


Dulu zaman blog, siap ada orang hostkan. Update through php uols. Tak macam sekarang, simple je kerja. Dulu, buat header sendiri, pecahkan 3 column senang-senang je. I learnt all the html codes from lissaexplains. Dari ada bintang-bintang kecik yang follow kat cursor, kalau klik sparkle keluar. Super fun tahu. Alangkan adobe photoshop tu pun, belajar secara raw dah terel (wah berlagak kau shima). I mean, edit gambar, buat vector (dulu-dulu vector punya lukisan memang famous. Kalau tak buat, nampak sangat kau kuno, hohohoho) and downloading hundreds of brushes & fonts. Ye, dan sumber rujukan adalah 100% internet. 


Yes, those were the sweet days of blogging. 




Lagipun, sekarang aku adalah pemalas. Update blog, kejap tak kejap ada. Kejap tetiba rasa teruja, kejap tak terasa apa-apa. I'm so unpredictable. 




*tumpang lalu sambil tunduk-tunduk* 









No comments: