Wednesday, February 16, 2011

shima kerja ape eh?

ramai orang tanye kat aku pasal ni (bahjet fofular, haktuih)



"shima kerja mane?"

"sekarang dah kerje eh? kenape jarang balik rumah?"

"kerja u skop dia macam mana?" omagosh

"bunyi macam best je kerje ko ni? jeles plak aku, ah berganda-ganda"



ok rakan-rakan sekalian, saudara-mara sekalin, anak-anak sekalian, adik-adik sekalian, ahkak shima (sambil buat tangan usop HKLBR). hep buat sekarang buat! biasa dia tak buat, rotan tangan tu nanti! hep hep! eh eh terpesong. apekah pekerjaan sebenar miss Farizatul Shima bt Hashim? apekah? apekahhhhhh (sambil jerit bajet echo). oklah.

shima eh salah, miss farizatul sekarang bekerja under SKS.

1.SKS itew apekah ahkak shima?

adik, SKS itew (eh asal aku ni?) stands for Skim Khidmat Siswazah. Ini utk UiTM la eh. Universiti lain idak la akak tau. tapi skim is one of few options utk graduates students yang further studies in Masters. kalau PhD, nama diberikan oleh UiTM is fellowship. one of financial options la camtu.

2.oh sekarang kerja under UiTM la eh? kirenye staff ke?

adikku sayang, jadahnya akak jadi staff uitm ni? akak masih student uitm lagi okek. akak kerja under faculty akak je tapi bukan sebagai staff. student ye student. tengok mulut akak betul-betul, eja S-T-U-D-E-N-T. tiada langsung keistimewaan macam staff. huuuu ;(

3. SKS ni kerje macam mana kak?

aik makin ramai plak panggil aku akak ni apehal. i muda lagi okek mudaaaaaaaaaaa!!! (tidak dpt terima kenyataan pfftt) SKS ni kerja under faculty. bila big boss ko assign untuk tolong mana-mana KP (ketua programme) so u will work under them lah. projek besar punya (buat tangan kacang cap tangan) macam buat curriculum utk course baru-baru. ko hingat tak pening? PENING ok. akak tengok senior akak semua muke kelat-kelat. kahkahkah. kerja SKS ni, seminggu paling max 8 jam je boleh kerja. lebih-lebih kene marah balik dengan big boss. kejadah kan rajin sangat? orang da kasi 8 jam, 8 jam je la woi! (cakap dalam hati je utk diri sendiri)

4. so ko kerja kat fakulti a eh?

malangnya, tidak buat masa ini. at this moment, i am currently working at the main campus of uitm shah alam. under prof dr shukor, at permata gallery. JEMPUT LA DATANG MOH MOH RED CARPET do.

5. SKS kasi gaji berape eh? camne dia kira gaji tu?

alhamdulillah, gaji adelah dalam seribu lebih. tidak tolak ape-ape. makanya bulat-bulat gaji itu masuk ke bank. gaji tak tinggi, tapi cukup kut utk aku tampung semua (amin cepat amin!) sebab aku cam dah tekad tamo mintak duit kat bank begerak aku iaitu makcik aku. kahkahkah. tapi-tapi, mak aku ade kate, kalo duit tu tak cukup kasitau la kat mak. auwww, mak jgn la sweet sangat. ni yang bakal rajin cucuk duit kat ATM ni. pang! SKS juge akan flagged off yuran per semester. yes, jimat lagi! walaupun yuran tak tinggi tapi DUIT HOKEH DUIT. gaji dikira macam mana? seminggu kau kerja, 8 jam. sebulan = 4 minggu. so, 8 x 4 = 32 jam ko kerja sebulan. punch in & out adalah wajib, sesiapa didapati mengesetemkan kad pekerja lain akan dikenakan tindakan keras. (tatoott tatoottt) so in the end of the month, bagi la punch card kuning itu pada big boss. nanti da claim dapat la gaji. YEY!

6. best tak kerja sekarang?

kerja aku sekarang, jage gallery (berape kali nak ulang kan). so, i just seat at the helpdesk, yg penuh dengan wooden stick bebudak yg melawat gallery ni tulis (Hotspot ni, ahaks ahaks ahaks). bila ditanya, aku jawab la dengan confident kot. pasal education i can still answer according to my own knowledge lah, tapi kalau derang tanye pasal baju kat patung tu aku memang jawab ikut fakta kak tina kasi. same je jawapan dari last week. huahua. apart from duduk, aku juga sekarang online, sambil tu review journal. penat review (baru dapat satu page kooo, dari review adelah dalam 50 page omg omg omg) bukak internet. baca paper ke, blog ke, tak pun paling aku suka gtalk ngan eena <3>

7. aik cam melenggang gila kerja ko

memang, tapi tak ye. aku nak ke sini kudrat digunakan dengan hebat sekali. memandangkan student, u cannot park anywhere u like. u park = clamped tayar = duit melayang $$$ = sedih = tamo kerja. so, aku park kat padang kawad, naik bus yg kadang2 on time jalan or dia tunggu 10 minit (T__T) baru jalan. aku kan nak punch in, kene lari ok. of cos nak jage name baik sendiri di depan big boss. hua hua. lagi satu, uitm is known as university with many stairs. SANGAT BANYAK. ko pusing kiri, tangga tinggi, kanan, tangga lagi? depan sket, ya Allah tanggaaaaa!!! bila nak berkesudahan tangga? tade kot. lain la buat escelator ke kan. wow. itu mesti best! macam nak pergi sini je ko kena siap dan bangun sejam dua before gi kerja. nak bajet 10 minit before punch baru nak gerak, harap maklum la kan. kem salam. so jgn ingat aku melenggang, emosi gak sebab sorang-sorang. T__T huk huk huk




eh penat la explain. bukan bace pun kan? akhir kata dariku, dah kerja tu, kerja elok-elok. jgn persiakan peluang yang datang. grab any opportunities in front of you. tapi kalao kene offer jadi "pengiring" ke, itu tayah k. aku lempang gak sorang-sorang.


selamat maju jaya adik-adik! moge ketemu lagi!!!





** tak dapat terima kenyataan di panggil akak oleh juni0r-junior dengan nada yang tinggi. ohhhh, dah tua tidak tidak tidakkkkkkkkk **







No comments: