Wednesday, April 13, 2011

what to expect when you move into a new house

or in my case, moving into a new room with three new friends/strangers?

dulu-dulu, aku duduk dekat rumah sewa, kat seksyen 17 jugak. tapi duduk sepuluh orang (termasuk aku) aku kenal SEMUA. sebab? budak kelas aku, bebudak sebaris bilik time kolej. so memang tiada hal. kiranya, no problem in mingling process lah. flow just nice and berasa selesa dengan diri sendiri dan teman serumah.

sekarang-sekarang, aku duduk di rumah sewa baru,dan menyewa di bilik sewa bersama tiga orang yang aku tak kenal. seorang dah kerja, dua orang lagi final students.

kalau ikutkan hati aku, aku bukanlah peramah mana. nak bersuara pun, tersangkut-sangkut, lebih ke senyum je. senyum kambing biri-biri (tak nak kalah hokeh). so, bagi aku untuk duduk di bilik yang aku tak kenal penghuni dia, memang satu masalah yang kritikal.

kalau kau seorang yang peramah, berjiwa noble takpe, tayah baca kau balik sekarang!

tapi kalau kau seorang yang jenis susah nak bergaul mesra, berjiwa lemah lembut, suci hati, cantik, gorgeous, pandai, kacak..eh..salah. okay, kalau kau macam aku macam bermasalah nak mingle around, meh la aku share few tips. kot-kot membantu uollsss (dah kluar dah uolssssss)


paling penting, adalah mengenalkan diri. seteruk mana tahap malu ko, malu-malu kalah go go power rangerrrr (eh?) mestilah bersuara untuk memperkenalkan diri. sesimple mungkin.

macam,

hi, emm, saya shima, student kat stateyouruniname or saya kerja dekat namaopiskau. umor 24 (sambil senyum)

tak perlu macam,

hi, nama full saya farizatul shima hashim, umur tahun ni nak 24 tahun dah! sedih ok dah tak sweet 23, wuuu wuuu. eh, saye student lagi. alaa, kat uitm nun. dekat je dengan faculty sebelah rumah ni je. suka betul la saya! pastu, favorite food saya, tomyam, senang yang pedas-pedas gitu. saya kuat tidur gak, dan suka layan internet. uols layan internet same cam i tak?? (tetibe)

ok itu ko memang mintak penampar dari roomates baru ko. kejadah tetiba nak kasi satu biografi terus kan? memang terus dapat bad impression sebab awal-awal dah terlalu peramah kalah penyambut tetamu.

jika ko pemalu, make it short and sweet. great communications will develop once you've reach the point where you both feel comfortable with each other. don't push it too far. just go with the flow.

so, janganlah risau dengan ketidakupayaan ko untuk bersembang banyak. ko ingat aku ni sembang banyak sangat ke? at one point, aku pun senyap juga, sunyi siap dengar bunyi cengkerik.

GAHAHAHAHAHA

okay, dah perkenalkan diir, harusnya the next chapter adalah mengemas barang yang kau bawak dari rumah. ingat eh, bila dah masuk rumah/bilik baru yang dah dihuni oleh 3 orang lain, tanam dalam kepala otak tu yang there are not enough space for you to bersepah-sepahkan barang. sungguh tak macam aku di rumah sewa dulu. jauh langit dari bumi haceewah.

kalau bilik sewa tu dah fully furnished, bare in your mind that you might only get 0.5% of the room to yourself. maksudnya, kalau aku aku dapat ruang almari satu pintu, tempat letak beg bawah katil dan juga letak meja kecik. yes, itu sahaja. silalah rancang barang-barang ok. bawak sikit-sikit, jangan bawak banyak-banyak sekali gus (macam aku) BAHAHAHAHA

kaciwa iols

so, paling praktikalnya, kena beli macam laci kecil or kotak-kotak untuk simpan barang. kalau rajin, pergi IKEA. curi idea yang bagus part-part simpan barang kan. sekecil-kecil space boleh sumbat banyak barang. very clever one. yes, jangan harapkan almari semata. memang tak muat langsung. sekian terima kasih. GUA BERCAKAP MELALUI PENGALAMAN DER, jangan degey!


tetibe tertransform bilik jadi ikea. wow. panggil aku k?

kalau ko datang-datang dapat katil bunk bed part atas, kau terimalah dengan hati terbuka. aku dulu tak terbuka sangat, tapi sekarang terbuka dah. tapi penatlah sikit. kerja naik turun naik turun. so, once aku dah setel naik, keberangkalian aku nak turun adalah nipis sekali. aku hanya akan turun bila..

1) panas sangat
2) nak tershi-shi/terberry (kau gila nak berry atas katil?) dasar pemaas
3) dah boring atas katil sebab tak dapat tidur
4) nak tutup tv

itu aje lah. so apa-apa aktiviti, aku setelkan semua baru naik ke atas. save your time ok. penat okay naik turun naik turun. calves kat betis terbentuk u ollllllllllllllsss, jangan memain! haha. ini termasuklah naik turun tingkat 5 rumah eena. sangat!


ha, dah duduk lama, ko akan perhati cetain activities yang dilakukan oleh roomates and housemates. pelik tak pelik tolak tepi. paling aku pelik, tang buang sampah. sampai sekarang aku pelik.

sanggup kumpul sampah banyak-banyak 2 minggu nak dekat 3 minggu STILL takde sape nak buang. how? dulu time rumah sewa, aku duduk ok aje ikut timing buang sampah. sekarang, aku memang makan hati bab buang sampah ni. semuanya ada sisi pemalas tahap gaban. nak kasi ulat sampah gemuk-gemuk agaknya. so, bare in your mind kids, not everybody willing to throw away the waste.

loike seriously. dont expect other people have the same concern with you.


part membasuh baju pulak, ko akan lihat competition dalam merebut sebuah mesin basuh toshiba itu. kadang-kadang kau tengok time tengah sunyi sepi takda orang basuh baju, terus la cepat-cepat basuh ok. kang, bila ko kononnya "COP" mesin basuh tu tetiba ada pulak side parking depan kau punya bakul. hangin tak anak-anak? mestilah HANGINNNNNNN

so, untuk mengelakkan hal hangin terjadi, eloklah kau mencari waktu-waktu yang tidak genting untuk membasuh baju. seperti, waktu orang dah keluar gi kelas/kerja atau waktu malam-malam buta (kalo tak takut la kan lalalala), selepas subuh (tidak afdal at all ramai je beratur) atau senang kau hantar pegi dobi. tak makan hati. tapi lobang poketlah. itu biasa.

selain itu, kau akan nampak keanehan bebudak rumah dalam membasuh pinggan. antara membasuh atau meninggalkan pinggan di atas meja. hari ni je rumet aku dah complain ada orang tinggalkan makanan tak berbasuh atas meja kitaorang siap ada ulat gemuk gemuk.

WTF?

pengotor, euw.















so kids, expect the unexpected. open up your mind. let alone, jangan nak ikut hati sangat. go with the flow yaa? insyaAllah Allah will help to ease your burden (sakit mata & hati kau itu)


akhir kata, have fun in the new room and new friends. tak susah buat kawan baru noks tapi semuanya ikot kau je!





bye murid-murid :P



No comments: