Wednesday, March 2, 2011

cuti-cuti malaysia : yangon, myanmar \(^-^)/

holiday, whether in malaysia or outside ke, semuanya mesti looking forwardkan? aku pun adalah salah seorang manusia yang sangat terkinja-kinja bila orang nak bawak aku gi holiday. yes, setelah cuti 6 bulan ++ kat rumah dan dah duduk dekat shah alam for almost a month, barulah aku dapat pergi holiday dengan family.

alhamdulillah.

our trip is to Yangon, Myanmar.

sebabnya? abang aku dah duduk situ. dulu dia kan dekat madrid, sepanyol. how i wish he is still there. mesti 6 bulan aku cuti tu, aku duduk situ kot. boleh gemuk (tetibe)

booking tiket adalah seperti lipas kudung. whatever deal yang dioffer between MAS and AirAsia distudy mengalahkan buat research. YES. memula mak kata nak pergi after CNY, tapi aku cakap aku tade cuti dah. mid-term untuk student Uitm adelah during CNY tu je. nak taknak memang book tiket secara crazy-in-love-hate. hacewah. tiket adalah sedikit mahal sebab tengah peak-season. CNY = chinese pergi jalan-jalan holiday oversea. memang nyaris tak bertiket la kiteorang. between MAS and AirAsia, aku awal-awal dah pilih MAS sebab semata dah lama tak pergi KLIA. ye, aku adalah manusia yang jakun sekali. pang diri sendiri.

so, aku packing adalah seperti ribut. dah la sebelum pergi tu aku patutnya start kerja 1hb februari, tapi 29 january aku dah fly kan.ahhh, memang menggila la buat formal letter, mintak cop itu ini, buat jadual baru la, fax itu ini. a day before fly aku dah pening-pening tapi alhamdulillah settle.

so, on 29th of january, kiteorang fly to yangon with MAS at 1000am flight.

seriously ke-excitedtan aku adalah takat the first 5 minutes, pastu aku bantai tido. hahahahahahaha. bangun bila diberi makanan je. sama naik aku ngan uncle myanmar sebelah.

my first impression bila landing kat yangon. this is not that bad. seriously. stop judging myanmar ni terlalu mundur like Malaysia at 50 years back. no no no (buat jari) airport yangon tu kecik tapi bagi aku moden, kemas dan sangat selesa. yeah u heard me right. yangon airport is not that bad.

sampai je aku dah nampak saniy terjoget-joget tolak trolley =_=" apelah yang dia amuse aku pun tak tau. time tu aku still tengah beratur dan kene tangkap gambar ye oleh imegresen yangon. haha. pelik sedikit tapi aku sengih-sengih aje la. kata cun kene la kan. pang!

first day, saniy lari kat opah dia dulu.

"hi opahhhhhhhhhh, this is saniy " (jadah)

"come kiss opah"

"saniy want kinderballlll saniy"

benci lak aku kan.

belum bukak beg dah nak kinderball. haha. airport to abg long's house adelah dalam 20 minutes kot kalau tak jam. ye, dekat aje. tapi jalan dia. pergh. kalau korang rase korang bawak dah cukup terel kan, bila datang sini cuba la try test power. even abg long pun bawak slow je sebab sini driver adelah unpredictable. jalan lurus tapi all of the sudden, buat u-turn in front of you. kadang tu tak bagi signal, terus masuk je. sini jalan adalah sangat gila. drivers adalah reckless tapi cekap. ye. sangat cekap dia boleh masuk simpang sesuka hati atok dia.kalo tak masuk simpang pun, driver takan bagi signal. kalau dia sian pun, takat signal guna jari je. nampak tak nampak belakang kira kan. janji bagi signal.

JADAH SEKALI.


same goes bila nak ke rumah abang long. abang long dapat rumah kiranya kawasan elit la untuk orang yangon. rumah area situ kalau tak tiga tingkat, paling up lima tingkat. KAU HADO? rumah abang long je setingkat itu pun siap ada pagar duri tu kat atas. pergh cam penjara aku tengok. haha. jalan di area rumah abg long adelah sangat menyedihkan. satu jalan kecik, untuk dilalui oleh 2 kereta. sangat sempit dan tidak elok. berbatu-batu. theory mak long "jalan nak ke rumah macam nak gi rumah setinggan, rumah setinggan pun jalan cantik lagi".

elok sangat.

rumah adalah sangat selesa (name pun kawasan heliitttt katenye). alhamdulillah.


perkara biasa di myanmar
1. rumah akan sentiasa tiada elektrik. bukan akan sentiasa ada elektrik ye. haha. so, each house is equipped with a generator. cool gila macam kat mane je rase. haha
2. air datangnya dari bawah tanah. KAU HADO? diaorang ade pump sendiri, siap ada filter jadah. patut la kan kulit aku kering gila cam bersisik (tetibe cite)
3. yangon is quite hot. ke time aku datang memang tengah nak panas. tapi panas kering. u need to apply lotion all the time.
4. anda tahu itu tanaka? kalau beli bio-essence ke, ada satu produk tanaka white. ahh, orang myanmar pakai tanaka ni. tak kesah gender.lelaki or perempuan. kecik besar. belasah. tanaka kat sini, kau tenyeh dekat batu macam ala-ala jed tapi bukan jed. yes. original. tak payah beli bio-essence weks. haha. perasaan pakai tanaka adalah macam pakai bedak sejuk, tapi ini extra tegang. kulit orang myanmar macam wato maid abg aku, adalah sangat gebuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu (jeles)







myanmar is not that bad. continue to part II!

No comments: