Wednesday, March 16, 2011

i am a whole lot awesome today!

kau rasa awesome tak hari ni?

awesome?

bagussssssssssssssssssssssssssssssssssssssss (sambil tunjuk thumbs up)

eh tapi kau yang kat sana tu, cembeng sangat kenapa tu? pagi ni rasa tak awesome ke? sama macam aku je. haha.

so tips untuk hari ini. you're feeling wednesday blues (pang sekali, selalu org monday blues je), and everything you do it's not either working or you just feel lost? dont be sad/cembeng! there are few tips that you can do to make you feel a WHOLE LOT AWESOME PERSON TODAY!

1. take a bath. mandi sabun bagi buih buih yang tebal. eventhough you're feeling blues, but still, kau akan rasa awesome gila lepas mandi. why? lepas mandi kau wangi!! kalo kau tak mandi, kau bau busuk yak yak.

2. pakai baju cantik-cantik. it's not for others, it's for yours truly. kau cantik untuk orang puji or kau cantik untuk self-esteem? mana satu? cakap sekarang (sambil pegang curut) eh ngarut. yes, baju yang cantik, kemas, iron, bakal meng-awesomekan diri korang walaupun korang tengah blues. walaupun rasa takda mood nak pakai baju camtu, tapi PAKSA juga. eventually, you will feel happy, for a minute at least. heh. tak la, purpose dia adalah untuk kau rasa, kau layak untuk berpakaian cantik hari ini because kau awesome gila! (walaupun hakikatnya tak, haha)

3. takda mood nak buat apa-apa? ah, itu memang terlalu ikutkan hati malas. no no. untuk jadi awesome korang kene awesome dalam segala hal. malas nak make-up? KENA OK. bukanlah suruh make-up macam pengantin tu. shading hidung, shading pipi jadah. simple make-up will lighten your day. cuba kalau keluar belasah je tak pakai bedak (konon natural beauty sangat la kan) tapi tidak natural beauty pon. haha. kalau malas sangat, apply moisturizer and bedak. at least, muka glowing. kalau rajin sedikit, apply eyeliner or mascara. done. you'll be good that day. takdanya orang kata, 'asal muka pucat nokssss?' terus kau down. tak best kan?

4. at least, tanak make-up, tamo pakai baju cantik-cantik, tolonglah spray minyak wangi kegemaran korang. AWESOME BABY! (tetibe bersemangat, pang!) tapi ingat jangan wangi sangat. wangi sangat korang dan orang-orang sekeliling termasuk pokok bunga juga mungkin mati akibat terhidu wangian tak asli yang terlebih wangi. spary on your neck, kat pulse tu, behind your earlobes dan sikit di baju. setel. bila wangi (macam point no 1) mesti rasa AWESOME!

5. listen to your favorite motivational songs! mulakan hari dengan Al-Fatihah dan mintak petunjuk Allah. seriously. ini aku serious. yang motivational songs, turun ke no 9 kot? haha. Sebenarnya ini point no 1! almaklum pakai taip tak guna otak. Bangun pagi rasa cembeng? ucaplah Alhamdulillah. sebab? kau masih bernafas di muka bumi ni. Allah bagi peluang untuk kau bernafas walaupun semalam tu, kau terskip solat maghrib ke, terlupa mengaji ke, terlupa ape-apelah. cembeng tak hilang? baca Al-Fatihah dan selawat. kalau rasa tak tau selawat (meh sini aku cari mane muazzin tolong azan sikit kat telinga ko) bukaklah, cd mengaji. Merata tempat ada. you will feel calm insyaAllah. even sami yusof - Asmaul Husna (the best remedy utk aku lah. di kala aku low) masyaAllah. AWESOME ganda sejuta!

6. kau rasa blues kau teruk sangat sampai nak moody je? orang tegur sikit terus nangis bertalu-talu? itu nak makan penyepak. kecualilah kau tu perempuan dan sedang menghadapi PMS. PMS jangan usik ok. bende kecik jadi besar (eh? haha) ok, untuk ini, kenalah guna pendekatan psycho. cuba renung, hidup korang kalau berada di Jepun? ataupun di Palestin? atau negara yang ada krisis teruk. apa korang rasa? nak terus hidup atau rasa baik mati? kalau rasa nak mati, tolong renung lagi, tengok sikit macam mana rakyat-rakyat kat negara yang aku taip tu berjuang untuk hidup? sehari di beri nikmat bernafas oleh Allah, bersyukur sangat. siapa yang takde masalah? macam kau rasa cembeng lewat pergi kerja, kerja tak siap, cuba tengok orang di seberang sana? hidup melarat atau ditimpa masalah, tapi kehidupan diteruskan. POSITIF BOLEH TAK?? masalah engkorang tu kalau dibandingkan dengan orang belah sana, cipuuttttttt sangat. celah taik gigi je. moral dia? bersyukurlah, tempat korang duduk tak dilanda bencana or perang ke apa. engkorang akan lagi AWESOME kalau mendoakan kesejahteraan orang-orang di belah sana.

7. senyum la. kau rasa kau taleh senyum, PAKSA diri senyum. eh? marah kat aku ke aku paksa kau senyum? haha. ini psychology la beb. kalau korang asyik masam je pagi-pagi ingat rezeki murah ke? Allah pun tak suka kot bangun pagi masam je muka, tau la muka memang masam sebab air liur meleleh waktu tidur kan. TAPI, senyum la. orang kutuk ko, senyum, orang caci ko, senyum, orang salahkan ko senyum (eh tapi make sure lah itu bukan salah ko) kang orang kata gila plak dah la buat kerja salah, boleh bantai senyum senyum. senyum ikhlas ye, baru AWESOME.

8. kau blues sebab ape ni? lapar sangat ke sebab tak breakfast? laaa, dah tu pergila breakfast. sempat lagi nak pergi McD dan belasah breakfast set derang. OMG, tetiba teringin pancakes dengan hash brown mereka. sllrrppppss. breakfast menjana minda dan juga mood. so? tak breakfast mood ke jamban. kalau breakfast, mood ke depan laptop sambil stalk-stalk gadis cantik. eh?

9. dengarlah lagu kegemaran korang. yang motivational sikit. bagi lighten sikit mood yang dah teruk tu. kalau aku not in the mood, favorites songs aku adalah ; howie day - collide ; the verve - bitter sweet symphony ; dashboard confessional - vindicated; rivermaya - you'll be safe here ; seven collar t-shirt - faith dan banyak lagi. malas list. jangan dengar lagu putus cinta ke ape tau!!! haha. nanti lagi teruk nak pujuk diri sendiri. bila aku dengar lagu-lagu camni, terus aku rasa AWESOME!! walaupun hati sedikit cembeng, tapi at least aku tak moody kat orang. (sendiri tak paham ape tulis)

10. call your family. kalau aku mood teruk sangat, terus call mak aku. dengar je suara terus aku rasa sejuk hati ya amat sampaikan boleh nangis tanpa sebab. kadang-kadang tetiba mak aku call tanya "ok ke tak hari ni?" terus automatik menangis. haha. mak aku boleh sense aku tak moody or tak happy di hari itu. sayang mak lebih. tapi ye lah, bila mak aku bagi sikit ceramah ke nasihat ke terus aku rasa AWESOME. so korang, jangan la gaduh ke bermasam muka dengan makpak korang k? mereka adelah manusia yang terAWESOME diciptakan ALLAH untuk korang. jangan malu-malu nak mengadu. diaorang lagi makan garam dari korang. korang takat sesudu kecik je. miahahahahah.


untuk jadi awesome, jangan pikirkan sangat pandangan orang lain. you are what you are. you're awesome just the way you are. jangan nak ikutkan perasaan dan hati because siapa lagi nak kata kau itu AWESOME!









yang benar,

shima yang awesome gila!

No comments: